گروه بین المللی طرح و ساخت پرساگروه بین المللی طرح و ساخت پرساگروه بین المللی طرح و ساخت پرسا
88361960
به ما ایمیل بزنید
گروه بین المللی طرح و ساخت پرساگروه بین المللی طرح و ساخت پرساگروه بین المللی طرح و ساخت پرسا

معتبرترین گذرنامه کشورها

چکيده معتبرترین گذرنامه کشورها

گذرنامه: آنچه که در دنیای امروز حائز اهمیت است ارتباط بین مردم با کشورهای مختلف می باشد.

بر همین اساس گردشگری و توریسم جایگاه بسیار مهمی میابد.

گذرنامه ها یک جز ارتباطی مهم برای اینکار به شمار می آیند.

از این رو ما در این مقاله معتبرترین گذرنامه های سال 2021 را در کنار هم جمع آوری کردیم.

هریک از این کشورها با توجه به نوع گذرنامه ای که صادر میکنند؛

امکان ورود به چندین کشور مختلف را بدون ویزا فراهم می کنند.

که در تعیین این اعتبار عوامل سیاسی / اقتصادی/فرهنگی و …مختلفی نقش بسزایی دارند.

در دیدگاه اول شاید اینطور به نظر برسد که صرفا کشورهای اروبایی و غربی 10رتبه ی اول را دارند اما با بررسی کشورهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از کشورها برخلاف تصور جزء کشورهای قدرتمند از لحاظ گذرنامه محسوب می شوند.

واژگان کلیدی : گذرنامه، گردشگری و توریسم، ویزا، عوامل سیاسی اقتصادی

مقدمه معتبرترین گذرنامه کشورها

گُذَرنامه یا پاسپورت یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از سوی دولت‌ ها برای شهروندانشان صادر می شود.

با این مدرک دولت مربوطه از دیگر دولت‌ ها اجازه می‌ خواهد تا به شهروندان مربوطه اجازه گذر از یا ورود به خاک آن کشور‌ ها را بدهند.

به اجازه‌ ای که به این منظور از دیگر دولت‌ ها گرفته می‌ شود روادید یا ویزا گفته می‌ شود.

در قدیم به گذرنامه «تَذکَره مُرور» گفته می‌ شد.

گذرنامه از یک سو مجوز خروج از کشور است که تابع سیاست داخلی آن کشور است، زیرا مردم بعضی کشور‌ ها مانند کره شمالی و در گذشته شهروندان کوبا و کشور‌ های بلوک شرق حق سفر به بیرون از کشور را نداشتند.

از سوی دیگر، گذرنامه، تضمین کننده امنیت و حقوق مسافر در قلمرو دیگر کشور‌ ها به معنی پذیرش آن از سوی کشور مبدا است.

این موضوع، تابع قدرت سیاسی و بین‌ المللی کشور صادر کننده گذرنامه است.

بر طبق ماده ۱ قانون گذرنامه، گذرنامه سندی است که از طرف مقامات دارای صلاحیت مذکور در این قانون برای مسافرت اتباع ایران به خارج یا اقامت در خارج از کشور یا مسافرت از خارج به ایران داده می‌ شود.

تاریخچه‏ گذرنامه

یکی از اولین اشاره‌ها به کاغذ‌هایی که به عنوان گذرنامه مورد استفاده قرار می‌گرفته‌ است.

که به 450 سال پیش از میلاد مسیح و در کتاب مقدس یهودیان است.

بنا بر عهد عتیق (تورات) نحمیا از یهودیان شناخته شده که در کاخ شوش مباشر اردشیر یکم هخامنشی بود.

برای سفر به یهودیه از اردشیر یکم نامه‌ ای دریافت می‌ کند تا تضمینی برای به سلامت عبور کردن از اراضی تحت سلطه دیگر فرمانروایان باشد.

اما گذرنامه به معنای امروزی آن، در اواخر سده 19 (میلادی) رایج شد.

کشور‌ هایی مانند امپراتوری بریتانیا برای آسان‌ سازی سفر اتباع خود در سراسر قلمرو خود، گذرنامه‌ ای ایجاد کرد که تنها یک برگ داشت.

 

معتبرترین گذرنامه کشورها

انواع‏ گذرنامه‏ ایرانی

طبق قانون مصوب ۱۳۵۱، گذرنامه‌ های ایران به سه دسته‌ کلی تقسیم شدند که عبارتند از:

  • الف) گذرنامه‏ سیاسی: در صورتی که مقامات سیاسی قصد خروج از کشور را داشته باشند، می‌ توانند به همراه همسر، این نوع گذرنامه رو دریافت کنند. سیاست‌ های اخذ این نوع گذرنامه با گذرنامه‌ افراد عادی متفاوت است.
  • ب) گذرنامه‏ عادی (توریستی): افرادی که قصد دارند برای تحصیل، گردشگری یا تجارت، با خرید بلیط هواپیما به خارج از کشور سفر کنند، باید برای دریافت گذرنامه عادی اقدام کنند. این نوع گذرنامه، در خارج از کشور توسط ماموران کنسولی وزارت امور خارجه و در داخل کشور توسط ماموران نیروی انتظامی صادر می‌ شود.
  • ج) گذرنامه‏ خدمت: کارکنان دولت که برای انجام ماموریت‌ های کاری به خارج از کشور سفر می‌ کنند، باید گذرنامه خدمت دریافت کنند. این نوع گذرنامه از وزارت خانه‌ ای که شخص در آن محل شاغل است، صادر شده و قوانین مشابه با صدور گذرنامه سیاسی را دارند.

رتبه‏ بندی جهانی گذرنامه‏ ها و رتبه‏ ایران

رده‌ بندی قوی‌ ترین پاسپورت‌ های جهان که هر ساله و بر اساس آزادی سفر شهروندان آن کشور به دیگر کشورهای جهان بدون نیاز به اخذ ویزا صادر می‌ شود، یکی از معتبرترین شاخص‌ ها برای تخمین قدرت پاسپورت کشورهای مختلف است.

 بر اساس آخرین رده‌ بندی قوی‌ ترین پاسپورت‌ های جهان در سال 2021 که توسط موسسه مطالعاتی هتلی و سازمان بین‌ المللی حمل‌ و نقل هوایی IATA  منتشر شد، پاسپورت ژاپن کماکان با امکان ورود به 193 کشور جهان بدون نیاز به ویزا یا ویزای فرودگاهی و الکترونیکی، بالاتر از سنگاپور، در صدر فهرست قوی‌ ترین پاسپورت جهان قرار گرفته است.

ژاپن برای چندمین سال متوالی رتبه نخست را به دست ‌آورده تا مشخص شود به چه دلیل شهروندی این کشور و داشتن پاسپورت ژاپنی تا این اندازه با اهمیت است.

از سوی دیگر، ویزای ژاپن یکی از ارزشمند ترین ویزا‌ هایی است که می‌ت واند در پاسپورت هر فرد الصاق شود و از لحاظ تراول هیستوری یا سابقه سفر، وزن خاصی به گذرنامه فرد بدهد.

اما زمانی که می خواهید آخرین آمار و اطلاعات پاسپورت های جهان را از طریق موتور جستجوی گوگل بررسی کنید، با وب سایت رنکینگ passport index روبرو می‏ شوید که آمار متفاوتی را به نسبت وب سایت هتلی ارائه داده است. این موضوع به دلیل وجود فاکتورهای ارزیابی متفاوت و در نظر گرفتن آخرین تغییرات به وجود آمده بر اثر مشکلات پاندمی covid-19 در سراسر دنیا است.

مجموعه طرح و ساخت پرسا در حوزه تجهیزات آشپزخانه صنعتی بصورت گسترده در حال فعالیت است.

در ادامه نگاهی به برترین پاسپورت های رنکینگ وب سایت پاسپورت ایندکس در سال 2021 می‏ اندازیم:

  • رتبه یک: پاسپورت امارات متحده عربی با امکان سفر به 104 کشور بدون ویزا، 56 کشور با ویزای فرودگاهی و 38 کشور با استفاده از ویزا
  • دوم: پاسپورت کشورنیوزلند با امکان سفر به 102 کشور بدون ویزا، 51 کشور با ویزای فرودگاهی و 45 کشور با استفاده از ویزا
  • سوم: پاسپورت کشورهای آلمان، فنلاند،اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، کره جنوبی و استرالیا با امکان سفر به 101 تا 112 کشور بدون ویزا، 41 تا 51 کشور با ویزای فرودگاهی و 46 کشور با استفاده از ویزا
  • چهارم: پاسپورت کشورهای دانمارک، هلند، اتریش، لوکزامبورگبا امکان سفر به 110 تا 111 کشور بدون ویزا، 40 تا 41 کشور با ویزای فرودگاهی و 47 کشور با استفاده از ویزا
طرح و ساخت پرسا در حوزه آشپزخانه صنعتی و راه اندازی کترینگ توانسته است پروژه های متعددی را به اتمام برساند.
  • پنچم: پاسپورت سایر کشورهای حوزه شینگن مانند فرانسه، سوئد، بلژیک، پرتغال، ایرلند و آمریکابا امکان سفر به 102 تا 111 کشور بدون ویزا، 39 تا 48 کشور با ویزای فرودگاهی و 48 کشور با استفاده از ویزا
  • ششم: پاسپورت کشورهای مالت،سنگاپور، جمهوری چک،یونان، نروژ، لهستان، مجارستان و انگلیس با امکان سفر به 105 تا 113 کشور بدون ویزا، 36 تا 44 کشور با ویزای فرودگاهی و 49 کشور با استفاده از ویزا
  • هفتم: پاسپورت کشورکانادا با امکان سفر به 102 کشور بدون ویزا، 46 کشور با ویزای فرودگاهی و 50 کشور با استفاده از ویزا
  • هشتم: کشورهای ایسلند و اسلوواکی با امکان سفر به 105 کشور بدون ویزا، 42 کشور با ویزای فرودگاهی و 51 کشور با استفاده از ویزا
  • نهم: کشورهای اسلوونی، استونی، لیتوانی، لتونی، لیختن اشتاین و ژاپن با امکان سفر به 101 تا 105 کشور بدون ویزا، 41 تا 45 کشور با ویزای فرودگاهی و 52 کشور با استفاده از ویزا
  • دهم: کشور قبرس، کرواسی و بلغارستان با امکان سفر به 101 تا 107 کشور بدون ویزا، 37 تا 43 کشور با ویزای فرودگاهی و 54 کشور با استفاده از ویزا
طرح و ساخت پرسا در حوزه آشپزخانه صنعتی و راه اندازی کترینگ توانسته است پروژه های متعددی را به اتمام برساند.

در نهایت پاسپورت ایران در رنکینگ جدید وب سایت passport index در رده 85 دنیا قرار گرفته و دارندگان آن اجازه سفر بدون ویزا به 8 کشور، اجازه سفر با ویزای فرودگاهی به 35 کشور را می دهد و برای ورود به 155 کشور دنیا نیاز به اخذ ویزا وجود دارد.

 

جدول 1- معتبرترین پاسپورت (گذرنامه)های جهان در سال 2021
رتبه کشور تعداد کشورهای سفر آزاد
1 ژاپن، سنگاپور 192
2 آلمان، کره جنوبی 190
3 فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ، اسپانیا 189
4 اتریش، دانمارک 188
5 فرانسه، ایرلند، هلند، پرتغال، سوئد 187
6 بلژیک، نیوزیلند، سوئیس 186
7 جمهوری چک، یونان، مالتا، نروژ، انگلستان، آمریکا 185
8 استرالیا، کانادا 184
9 مجارستان 183
10 لیتوانی، لهستان، اسلواکی 182

 

جدول (1) رتبه‏ بندی جهانی ده گذرنامه‏ برتر در دنیا را نشان می ‏دهد و شکل (2) نیز معتبرترین و ضعیف ‏ترین گذرنامه‏ های  دنیا  جایگاه ایران در این بین را نشان می ‏دهد.

کشور سنگاپور هم که طی چند سال گذشته رشد بسیار مشهودی در زمینه‎ ارزش و قدرت پاسپورت داشته است.

در کنار ژاپن در رده اول رتبه بندی قدرتمند ترین پاسپورت‌ های جهان در سال 2021 وب سایت هتلی قرار گرفته است و امکان سفر به 192 کشور دنیا را بدون نیاز به دریافت ویزا، با ویزا الکترونیکی و یا فرودگاهی برای دارندگان این پاسپورت میسر می‌ کند.

طرح و ساخت پرسا در حوزه آشپزخانه صنعتی و طراحی کترینگ فعالیت ها و پروژه های گسترده ای دارد.

این در حالی است که بنابر آمار وب سایت معتبر هتلی، پاسپورت دو کشور آلمان و کره جنوبی در رتبه دوم قرار گرفته و امکان سفر بدون ویزا به 190 کشور دنیا را به دارنده آن می دهند.

در جدیدترین رنکینگ سال 2021 برترین پاسپورت‌ های جهان، فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا  در رتبه سوم پاسپورت های جهان قرار گرفته اند و به دارندگان پاسپورت خود امکان سفر به 189 کشور دنیا را بدون نیاز به ویزا و یا از طریق ویزا فرودگاهی/الکترونیکی می‌ دهند.

کشورهای اروپایی حوزه شنگن  یعنی اتریش و دانمارک با امکان ورود به 188 کشور دنیا، به‌ طور مشترک رده چهارم قوی‌ ترین پاسپورت‌ های جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

ویزای این کشورهای اروپایی جزو ویزای شینگن محسوب می شود که به شما اجازه ورود آزادانه به بیش از 30 کشور محبوب و معتبر اتحادیه اروپا و حوزه شنگن از جمله فرانسه، سوئد، پرتغال و کرواسی را می‏ دهد.

پاسپورت کشورهای فرانسه، ایرلند، هلند، پرتغال و سوئد با امکان ورود بدون نیاز به ویزا، ویزای فرودگاهی و یا الکترونیکی به 187 کشور دنیا به طور مشترک در رده پنجم دنیا در سال 2021 قرار گرفته‌اند.

گروه بین و المللی طرح و ساخت پرسا در حوزه های طراحی فودکورت و گاسترونومی مشغول به فعالیت می باشد.

در این بین، کشورهای بلژیک، نیوزلند و سوئیس با امکان ورود به 186 کشور دنیا بدون نیاز به ویزا/ ویزای فرودگاهی و یا الکترونیکی، جایگاه ششم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که دارندگان کارت اقامت فرانسه امکان سفر آزادانه به کشورهای حوزه شینگن و اتحادیه اروپا را داشته و می توانند از مزایای متعددی نظیر تحصیل رایگان، نبود الزام به حضور در فرانسه و امکان اجاره ملک و دریافت وام بانکی بهره مند شوند.

نکته قابل ‌تأمل در رده‌ بندی اخیر برترین پاسپورت‌ های جهان قرار گرفتن پاسپورت های دو کشور انگلیس و آمریکا در رتبه هفتم برترین پاسپورت‌ های دنیا در سال 2021 است و در کنار آنها نام پاسپورت کشورهای قدرتمندی مثل جمهوری چک، یونان، مالت و نروژ نیز به چشم می‌ خورد.

اهمیت قرار گرفتن کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس در جایگاه هفتم رده‌ بندی قوی‌ ترین پاسپورت‌ های جهان زمانی بیشتر مشخص می‌ شود که بدانیم کشورهایی همچون ژاپن و سنگاپور در صدر قرار گرفته اند.

رنکینگ رتبه‌ های هشتم تا دهم پاسپورت‌ های برتر دنیا در سال 2021 وب سایت هتلی به ترتیب شامل کشورهای زیر می‌شود:

معتبرترین گذرنامه کشورها

رتبه‏ بندی معتبر ‏ترین و ضعیف‏ ترین گذرنامه‏ ها در دنیا و جایگاه ایران در این رتبه‏ بندی

یکی دیگر از کشورهایی که طی 3 سال گذشته جهش قابل ‌توجهی در فهرست برترین پاسپورت‌ های جهان وب سایت هتلی داشته، کشور امارات است.

مجموعه طرح و ساخت پرسا در حوزه تجهیزات آشپزخانه صنعتی بصورت گسترده در حال فعالیت است.

پاسپورت امارات در سال 2017 با آزادی سفر به 121 کشور جهان بدون نیاز به ویزا در رده 38 ام جهان قرار داشت.

اما در سال 2019 به رده 21 این فهرست رسید و در حال حاضر با امکان سفر به 174 کشور دنیا در رنکینگ 16 برترین پاسپورت‌ های جهان در کنار کشورهای رومانی، موناکو و شیلی در سال 2021 قرار گرفته است.

کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس که پیش ‌از این و در سال‌ های نه‌ چندان دور قدرتمند ترین پاسپورت‌ های جهان را در اختیار داشتند.

به‌ واسطه سیاست‌ های سخت‌ گیرانه ورودی و اقامتی خود بیشترین میزان سقوط در فهرست قوی‌ ترین پاسپورت‌ های جهان را شاهد هستند و به‌ طور مشترک جایگاه هفتم را در این جدول از آن خود کرده‌اند.

همانطور که به این موضوع اشاره کردیم، یونان جزو کشورهای اروپایی عضو حوزه شینگن است که از وضعیت پاسپورت بسیار ایده آلی برخوردار است.

در حال حاضر پاسپورت یونان در رتبه هفتم وب سایت هتلی قرار گرفته و امکان دسترسی به 185 (بدون ویزا، با ویزای فرودگاهی و یا نیاز به دریافت ویزا) کشورهای دنیا از جمله کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شینگن را ممکن می سازد.

کشور کانادا که علاوه بر ویزا مولتیپل برنامه‌ های مهاجرتی بسیاری را برای اعطای حق شهروندی و در نهایت پاسپورت کانادایی ارائه می‌ دهد.

گروه بین و المللی طرح و ساخت پرسا در حوزه های طراحی فودکورت و گاسترونومی مشغول به فعالیت می باشد.

در رده‌ بندی قوی‌ ترین پاسپورت‌ های جهان به همراه استرالیا در رده هشتم این جدول قرار گرفته‌است. البته یکی دیگر از راه‌های میانبر و پیشنهادی مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت دائم این کشور تحصیل در کانادا است.

گذرنامه ایران در آخرین رده‌ بندی قدرتمند ترین پاسپورت‌ های جهان در سال 2021 بعد از کنگو در رده 107  و در کنار کشورهای لبنان ، سریلانکا و سودان قرار گرفته است.

دارندگان پاسپورت ایرانی می‌ توانند بدون ویزا/ویزای فرودگاهی و یا الکترونیکی به 41  کشور جهان سفر کنند.

کشورهای پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان نیز با ضعیف‌ ترین پاسپورت‌ ها به ترتیب در جایگاه 113 تا 116 این جدول قرار گرفته‌ اند.

این بدین معنی است که به طور مثال شهروندان افغان مجاز به ورود بدون ویزا/ ویزا فرودگاهی و یا الکترونیکی به تنها 26 کشور دنیا هستند.

همچنین لازم به ذکر است که کشورهای نیجریه، سوریه، سیرالئون، لیبی، یمن، پاکستان و گامبیا بیشترین نزول اعتبار پاسپورت را بین 2010 تا 2020 داشته‌ اند.

از جمله عواملی که باعث اختلاف فاصله در اعتبار گذرنامه‌ ها شده، ویروس کرونا و مدیریت آن بوده است.

پیش‌ بینی می‌ شود با تزریق گسترده واکسن در کشورهای پیشرفته که اقتصاد ثروتمند تری دارند، مثل اتحادیه اروپا، امارات، انگلیس و آمریکا جا به‌ جایی جهانی برای برخی کشورها آسان‌ تر شود.

و شهروندان کشورهای درحال توسعه، چون توزیع واکسن در آن‌ ها کندتر است امکان کمتری برای گرفتن ویزا در آینده داشته باشند.

نتیجه گیری

همانطور که قبل تر گفتیم عوامل مختلفی در تعیین میزان اعتبار گذرنامه های کشورهای مختلف نقش دارند.

یکی از این عوامل میزان اهمیت و سرمایه گذاری در بخش توریسم و صنعت گردشگری محسوب می شود.

به طور مثال، کشورهایی مانند افغانستان، سوریه، یمن، لیبی و … جزء کشورهایی هستند.

که درگیر جنگ و نابسامانی ‏های اقتصادی و سیاسی بسیاری هستند و صنعت گردشگری توانایی رشد بسیار کمی داشته است.

در مقابل کشورهایی مانند ژاپن، امارات و سنگابور که جز قدرتمند ترین کشورها به شمار می‏ روند.

حجم عظیمی از بودجه‏ خود را به تحصیل، محیط زیست و صنعت گردشگری اختصاص داده ‏اند.

منابع
https://www.passportindex.org/ [1]
https://www.henleyglobal.com/ [2]
https://edition.cnn.com/travel/article/henley-index-world-best-passport-2021/index.html [3]
https://www.yjc.news/fa/news/6707399 [4]
https://wikipedia.org/ [5]

شما عزیزان می توانید از طریق شماره تماس های زیر جهت مشاوره رایگان با کارشناسان مجرب مجموعه ما تماس حاصل فرمایید.

عنوان شرح
نویسنده ریما حسن ‏زاده
دانشجو دوره MBA کارآفرینی گردشگری گاسترونومی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دانش‏آموخته‏ی رشته‏ی مدیریت صنعتی، دانشگاه علم و فرهنگ، ایران

 

پیام بگذارید