گروه بین المللی طرح و ساخت پرساگروه بین المللی طرح و ساخت پرساگروه بین المللی طرح و ساخت پرسا
88361960
به ما ایمیل بزنید
گروه بین المللی طرح و ساخت پرساگروه بین المللی طرح و ساخت پرساگروه بین المللی طرح و ساخت پرسا

رستوران های تم دار

چکیده مطلب رستوران های تم دار

رستوران های تم دار: اون دسته از رستوران هایی که خط فکریه خاصی رو دنبال می کنند و از دکور خاصی که یادآور یک مبحث خاص، واقعه تاریخی یا موضوع خاصی هدف قرار می دهند رو دماتیک رستوران نامگذاری می کنند.

در مدل رستوران ها به جزئیات اهمیت بیشتری می دهند و مخاطب خودشان را از قبل انتخاب کرده اند.

گروه بین و المللی طرح و ساخت پرسا در حوزه های طراحی فودکورت و گاسترونومی مشغول به فعالیت می باشد.

 مقدمه مقاله

در این مقاله به موضوع جذابی می پردازیم که شاید توجه زیاد یا توجه کمی به اون می شده.

و دو وجه مهم و غیر مهم این موضوع رو بررسی میکنیم.

در موضوع دماتیک مباحثی داریم که شاید ندونیم کجا بدنبال اونها بگردیم.

و چه روندی برای اجرای صحیح اون و فهم کلمه در کانسپت بپردازیم.

به سادگی می تونیم بگیم دماتیک به یک موضوع خاص انحصاری میپردازد.

نوشته ها و مقاله گونه پیش رو به رو به زبان ساده و محاوره ای نوشته شده است و حاصل تجربیات در صنعت هورکا می باشد.

  • ‎در بحث اول به خود کلمه دماتیک

‏thematic

‏/θɪˈmatɪk/

میپردازیم که معنی اون در فرهنگ لغت این است که پرداختن به یک موضوع خاص در یک بیزینس یا چیزی مثل رستورانی با تم موتور سواری در این موضوع می تونیم به چیزهایی کلی و جزئی توجه کنیم.

و از کل به جز و جز به کل برسیم می تونیم با همین مثال شروع کنیم که تم یک کافه رستوران رو موتور سواری در نظر بگیریم و تم رو این موضوع بگیریم و حالا عقب بایستیم و تصور کنیم که چه اتفاقاتی برای این موضوع قراره رخ بده از بدو ورود تا خروج پس از سفارش یک بند از منو این بصورت کلی حالا اگر دقت به جزئیات انجام بدیم ؛

ورودی با دستگیره ای الهام گرفته شده از فرمان موتور سیکلت، درب باز میشه و هاست به شما خوش امد میگه که لباس پیست موتور سواری رو پویده یا حتی بخوایم به حالت اوانگارد و اقرار امیز نگاه کنیم شاید یک کلاه کاسکت به سر داشته باشه و شمارو به میزتون هدایت کنه که تمای میزو صندلی ها به حالت خاصی طراحی شده که صندلی ها همان صندلی های موتور ها باشه که حالا میتونیم ریز بشیم که تم این کافه رستوران موتور های هارلی دیویدسون باشه یا موتور کراس یا موتورهای کافه ریسر صندلی هایی پویشه از چرم یا کار شده با فلزات، میزها از به هم چسبیدن دو عدد چرخ موتور باشه که با اتصال میله زنجیر و نصف بدنه یک موتورسیکلت باشه که روی اون شیشه گذاشته باشند، شما مینشینید و منو برای شما آورده میشه و اسم های بندهای منو به اسم قهرمان های موتور سواری یا  موتورهای معروف باشه به لای زیرین بخوایم بریم شاید بندهای منو برای سال مشخصی از تاریخ موتورسواری باشه و اسم قهرمان های اون زمان و مدل های موتور های اون زمان خاص باشه همینطور که جلوتر میریم به لایه هایی جذاب از اجرای تم ها وایده های مختلفی میرسیم.

بخش معماری اون فضا میتونه از المان های مختلفی تشکیل شده باشه از تمامی چیزهایی که مربوط به موتورسیکلت باشه یا دیوارهای ساده با الکان های یا ابژه های چسبیده مثل کاپ موتور سواری یا یک موتورسیکلت آویزان از سقف یا کاسکت های رنگی یا کارشده روی زمین یا دیوار، آباژور هایی به همان تم یا چراق جلو یا عقب موتورسیکلت.

اگر بخواهیم بررسی خودمون رو به کل بست بدیم یک رستوران تم دار علاوه بر دنبال کردن یک خط فکری به تمام جزئیات اهمیت میده و شما رو در یک فضای مملو از المان های ملموس و غیر ملموس قرار میده در این مدل  کانسپت ها افرادی که وارد اون میشن یا مرتبط به اون خط فکری یا دوسدار و عاشق اون خط فکری یا کنج کاو یا اشتباهی در اون کانسپت وارد شدند و بعد ها مهمان همیشگی یا گذرایه اون کانسپت هستند.

اون هایی که مرتبط هستند کاملا می دانند کجا وارد شدند و به شیوه رفتاری اون کانسپت آشنا هستند و به صورت پاتوق یا دوره ای از امکانات اونجا استفاده میکنند،اونهایی که دوست دار هستند بصورت علاقه ای داشتند اما نتونستند به اون برسند و برای تفریح و گذران وقت در اونجان و یک همزاد پنداری برای اونها اتفاق میافته و یک عقده گشایی انجام میدهند و گاهی به اونجا سر میزنند:

گروه کنجکاو کسانی هستند که به این رستوران یا فه ها سر میزنند تا ببینند چه اتفاقاتی در این مدل رستوران ها و چه افرادی میرن و برای ارضای کنجکاوی به این مکان ها سر میزنند لذت کافی شاید از منو ببرند اما برایشان وجه کنجکاوی و صحبت کردن راجع به اونجا برای دیگران خوشحالشون میکنه و مهمان همیشگی شدن برای این افراد از درصد پایینی برخوردار هست.

موضوع بعدی چرایی بوجود آمدن این ایده ها و این مدل رستوران هاست این ازونجایی ریشه میگیره که خود یک فرد در اون حیطه فعالیت کنه و با این تفکر که میتونه افرادی با خط فکریه خودش یا همکارشو به اون سمت بکشه  و یا کسانی که هم رشته خودش هستند و یا مکانی برای ارائه یک خدمت با تم خاص و یا اون فرد اصلن در حیطه کاری خودش نیست و فقطاون تم تفریح یا بعد لذت بخشی براش داره،اغلب این مدل تفکرها فکر میکنند که میتونن بیزینس موفقی داشتهباشند اما هیچ چیز مشخص نیست،در سطح جهان هم نمونه های زیادی از رستوران های تم دار و میبینیم مثل هارد راک کافه که حتی سر در اون به شکل گیتار اکوستیک هست و شاور یا استند ابجو اون شکل یک ساکسیفون هست، در ادامه به بررسی این کافه رستوران تم دار میپردازیم:

تاریخچه رستوران های تم دار:

هارد راک کافه در سال ۱۹۷۱ در لندن توسط ایزاک تیکرت، پیترمورتن تاسیس شد و با پوشاندن پوسترها و المان های راک اند رول شروع به فعالیت کرد.

کانسپت:

کافه رستوران تم دار راک اند رول و دلیل معروفیت استفاده از یادگاری های راک اند رول روی دیوارها و فضای این کافه رستوران.

ورودی:

درب ورودی با یک گیتار اکوستیک بک لایت استفاده شد.

و معمولا فروشگاه کوچک غرفه کانندی برای فروش، بج، پیکسل یا تیشرت عروسک های مرتبط با برند وجود دارد.

معماری و دکور:

دکور و دیوارهای اون پوشیده از قهرمان های راک اند رول و تلویزیون هایی با پخش ویدئوها و کنسرت های راک و صدای موزیک بلند به گوش میرسه، سن موزیک برای اجرای موزیک زنده،نور پردازی کلاب بار معمولا نورهای قرمز، استفاده از میز صندلی ها مختلف و غیر هم شکل فضای سر زنده و دارای بار مجزا و لایو شو.

منو:

منویی با ایتم های آمریکن استایل مثل استیک و برگر

ایونت ها:

موزیک زنده طبق برنامه های هفتگی

هدف:

ایجاد یک آمبیانس از یک اتفاق یا رویداد یا دنبال کردن یک خط فکری که در این مدل کانسپت ها ایجاد میشه که رعایت کردن استانداردهای اون کار پیچیده نیست اگر دانش کافی و مشاوره درستی گرفته شده باشه حالا به این موضوع میرسیم ایا در ایران هم همچین رستوران های تم داری داریم یا فقط در خارج از ایران وجود دارد که جواب این موضوع بله هست کافه هایی مثل جز کافه،راک کافه هم از همین شیوه ها برای پروموت کردن یک خط فکری ایجاد شده اند اما معمولا ایده در ایران ابطر باقی میماند و در مراحل اولیه کانسپت یا تم به فراموشی سپرده می شود شاید در نگاه اول در بعضی از رستوران ها نه از اسم نه از ظاهر بیرونی چیزی از تم اون رستوران متوجه نشویم و وقتی وارد بشیم متوجه می شویم این یک بخشش به محدودیت های موجود در ایران برمیگرده و یک بخش به چراغ خاموش حرکت کردن برای دور از چشم بودن و بخش دیگر به عدم دانش در مورد ایجاد استاندارد در رعایت و ویاده سازی اون ایده مربوط میشه،کافه رستوران های مثل پارادیزو فلای لند یا غیره که به رعایت بخش بزرگی از تم پرداخته اند و حتی افرادی که در اونجا کار میکنند هم شبیه همون تم هستند البته این دو شاید سباهت هایی باهم داشته باشند اما از لحاظ ارائه خدمت متفاوت هستند پارادیزو کافه یک کافه محلی تم دار و فلای لند یک فودهال باتم سایکودلیک می باشد که از المان های بهم ریخته و غیر معمول مثل تلویزیون های قدیمی با پخش برفک و نورپردازی های خاص در راه رو و سرویس بهداشتی؛

در این کانسپت های تم دار دست معمار در خیلی جاها بستس اکا اگر در محدوده اون تم باشد دستش باز است.

این سوال پیش می آید آیا این مدل از رستوران ها در ایران سود ده هست یا خیر؟

بعد اول : خیر

چرا خیر :

ما برای رسیدن به این موضوع باید به فرهنگ و زیستگاه و مردمان خودمون از لحاظ خلق و خو پذیرش یک ایده توجه کنیم، مردم ایران از پذیرش چیزهای جدید به سختی عادت میکنند و بسیار تنوع طلب هستند  و میتواند اکر این تم بدرستی اجرا نشده باشد کامل بیزینس زیان دخی شود و منجر به شکست باشد پس مجبور به ایجاد فضایی مثبا ملایمت بیشتر نسبت به اون ایده رفتار کرد و جامعه اماری بیشتری رو تحت شعاع قرار داد.

بعد دوم بله:

چرا بله:

اگر اون ایده بدرستی و ظرافت اجرا بشود و به نحوی اون کانسپت ارائه سرویس درست و اصولی داشته باشد و تبلیغات بجا و خدمت معقولی ارائه بشود و از از تفکر مردم ایران بالاتر نرود میتواند بیزینس سثد دهی بشود در این کدل گاهی نیاز از صدای موزیک کمتر یا بیشتر حالت بشود یا دیوارها خاطراتی رو برای اون فرد بیاد اورد که قابل لمس باشد.

مثلا اگر تم موزیک دارد بجای عکس سباستین باخ یا موتزارت عکس راخمانیوف روی دیوار باشد شاید اون فرد ارتباط چشمگیری برایش نباشد البته این در حد یک مثال است.

یک بیزینس موفق در مدل باید علاوع بر رعایت استاندارد اون تم به اصل مهمان نوازی و منوی مناسبی داشته باشد.

و در اخر مهمترین بحث این است که با رعایت اصولی اون تم میتوانیم یک بیزینس موفق و پول ساز داشته باشم اگر در تمامی موارد اصل رو فراموش نکنیم.

‎ نتیجه گیری

رستوران های تم دار علاوه بر جذابیت اون تم میتونه جامعه آماری بیشتر نسبت به کانسپت های بلاتکلیف داشته باشه و بیشتر از اون ها سودآور باشه در نگاه اول بیزینس جذابی به نظر می آید اما هرچه جلوتر میرویم به این نتیجه میرسیم اجرای یک ایده خاص یا نحوه ارائه سرویس خیلی موشکافانه باید باشد تا خط فکری رو به مخاطب داده و به اون بگیم پا بکجا گذاشته است و به تک تک المان ها دقت بسیاری باید انجام دهیم و فضا جوری باشد که در ذهن مخاطب همیشه خاطره ای از یک اتفاق و آمبیانس خوب داشته باشیم و نگهداری از این تم و اپدیت بودن همیشه سخت و فرسایشیست و اگر من بخوام کافه یا رستورانی تاسیس کنم سکت این سبک نخواهم رفت و بجای این خط فکری شخصی خودم رو بدون توجه به تم های موجود انتخاب میکنم.

منابع
  • اطلاعات و تجارب شخصی در حوزه هورکا
  • بررسی رفرنس های لاتین و مجلات روز جهانی
  • جستجو در گوگل و بررسی نوشته های موجود
  • بررسی کانسپت ها و نمونه ها اجرا شده

همچنین شما عزیزان می توانید با شماره تماس های زیر جهت مشاوره رایگان با کارشناسان مجرب مجموعه ما تماس حاصل فرمایید.

عنوان شرح
نویسنده صادق گورابی

(طاها تهرانی)

رشته تحصیلی

tourism gastronomy دانشگاه تهران

برای اطلاع از دیگر وبلاگ ها و مقالات ما می توانید وارد لینک شوید.

پیام بگذارید